Природознавство


 
Тест з природознавства


Тема:  Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.
Мета: поглибити знання учнів про їстівні та отруйні гриби рідного краю; ознайомити з будовою гриба, показати значення грибів у природі та для людей; розвивати спостережливість, мислення, пізнавальний інтерес, пам'ять; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання піклуватися про власне здоров 'я.

Обладнання: демонстраційний матеріал – презентація, набір малюнків «Гриби», капелюхи для інсценізації, таблиці, ребус, модель гриба з картону, аудіо запис – пісня «Гномик» для фізкультхвилинки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку

І. Організаційний момент
                                         Пролунав і стих дзвінок,
                                         Починається урок.
                                                 Вирушаємо у ліс –
                                         Вітерець листа приніс.
(Учитель показує лист-запрошення на осінньому листочку з текстом: «Дорогі друзі! Завітайте до казкового осіннього лісу!»)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.     Фенологічні спостереження
Яка сьогодні погода? Адже ми повинні знати, як вдягнутися в похід. (Діти характеризують стан неба, температуру повітря, наявність опадів, вітру.)
2.     Мультимедійна презентація
Демонстрація кількох слайдів із зображенням лісу.
           -    Які дерева ви впізнали на слайдах?
           -   Які трав’янисті рослини ви бачите на галявині?
           -   Назвіть багаторічні рослини лісу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
     Діти, ви любите ліс? Звичайно! У лісі стільки краси і дива! Він заворожує,                      чарує та дарує людині стільки радості й щасливих хвилин.
Розгадайте першу загадку лісу: «Хто заховався у словах?»
4 2 3 1 5                          2 3 4 1 5
м н о г и                          р и б г и

    Вчитель:       Ви подумайте – це ж казка!
                          В лісі гномики живуть!
                  Тихо, діти всі, будь ласка,
                  Ми рушаєм з вами в путь.

ІV. Мотивація навчальної діяльності
Спробуйте за розшифрованими словами здогадатися, здогадатися про що піде мова на уроці.(Учні відповідають). Сьогодні на уроці ми вивчатимемо гриби, а веселі гноми нам у цьому допоможуть.

V. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
1. Вступна бесіда.                   
- Які гриби ви знаєте?
- Які з них їстівні?
- Які гриби отруйні?
2.       Їстівні гриби (Інсценізація)
Гномик: Добрий день, грибки рум’яні,
              Я засумував без вас.
              Ви засмаглі і духмяні –
              Йдіть у кошики до нас!

Грибочки:     З радістю бо вже достигли.
                       Ми ж для вас ось тут ростем.
                       Вже й поправитися встигли
                       І давно-давно вас ждем.
3. Розповідь вчителя з використанням мультимедійної презентації
На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів.
Які ж гриби можна знайти в осінньому лісі? Подивіться, які фотографії підготували вам гноми. (Слайд: гноми з кошиками.)
Опеньки, печериці, грузді, лисички, підберезники, білі гриби збирають у вересні.
Із жовтневого асортименту грибів вибувають тільки дощовики.
У листопадовому лісі найчастіше зустрічаються опеньки, але трапляються й маслюки і рядовки. Завершують грибний сезон зелениці та зимові гриби, їх можна назбирати ще у грудні.(Демонстрація слайдів).

4. Загадки   
А які тільки бувають гриби! Їх сила-силенна найрізноманітніших! Такі гриби привабливі, так цікаво їх збирати, - бо вони ж ховаються, ніби в піжмурки з тобою грають! Спробуйте відгадати, хто з них хто.
(Відповіді супроводжуються демонстрацією малюнків, коментарем особливостей гриба.) Відгадайте загадки:

       Із найперших своїх днів
«Найбіліший» із грибів.
За властивостями він цінний,
Лікар від хвороб відмінний. (Білий)
Обліпили всі пеньочки
Мами, тата, сини й дочки:
Мов гвіздочки всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі. (Опеньки)
Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять руді босоніжки. (Лисички)
Слизьку шапку одягнув,
І під деревом заснув…
З задоволенням збирають
І на зиму закривають.(Маслюк)
Добра людям помічниця:
Є їй чим в житті гордиться1
У теплицях місце має –
Йод в собі для нас тримає! (Печериця)
Сирі шапки, сирі ніжки,
Можна і сирими трішки…
Видів безліч, всі смачні:
Ласі, добрі, їстівні.(Сироїжки)
Під березою грибочок,
Поряд жінка і синочок…
       З деревом вони куми,
Добре знаємо їх ми!(Підберезник)

Фізкультхвилинка
Молодці! Всі загадки відгадали. Тепер боровичок запрошує вас відпочити.

       5.Виступ «Довідкового бюро»
Гриби – цінний продукт харчування. Недарма в народі їх звуть лісовими овочами, лісовим м’ясом, лісовим хлібом. У грибах багато білків. У їстівних грибах виявлено багато вітамінів, мінеральних речовин, залізо, калій, йод, кальцій тощо.

6. Робота з підручником.
Розгляньте малюнки на с.45 підручника та скажіть, про які гриби не згадувалося в загадках.

7. Будова гриба.
У лісовій школі маленькі гномики вивчають гриб за такою моделлю: головна частина кожного гриба – грибниця. ( На дошку кріпиться нижня частина моделі гриба і табличка «Грибниця») Вона служить для живлення гриба та прикріплення до ґрунту. Із грибниці виростає ніжка та шапка гриба ( На дошку кріпиться ніжка і шапка.) шапка і ніжка – це плодове тіло.(Кріпиться табличка «Плодове тіло»)

8. Робота з підручником  
Прочитайте текст на с.46 підручника, розгляньте малюнок.
-         Що таке «грибниця», «плодове тіло»?
-         Скажіть чи належать гриби до рослин?
-          
9. Отруйні гриби
Послухайте, що просили гноми обов’язково вам розповісти:
Важливо для всіх знати, що гриби треба збирати вміючи, щоб не зашкодити самому собі, оскільки не всі гриби, що ростуть в лісі, можна збирати та споживати. Адже лише один грибок блідої поганки може звести до найстрашніших наслідків.
Ось про це ми з вами поговоримо, щоб від лісу отримувати насолоду і радість, бути здоровими і щасливими.
Є гриби-вороги. У найціннішого білого гриба – є страшний двійник. Це сатанинський гриб. Відрізняється він від білого тим, що  у нього нижній бік шапки не білий або жовтуватий, як у боровика, а рожевий або навіть червоний. Якщо розрізати шапочку білого гриба, вона не змінить свого кольору. Сатанинський же гриб спочатку почервоніє, а потім почорніє.
Недосвідчені грибники можуть назбирати несправжніх опеньків замість їстівних. Запам’ятай: у їстівних опеньків капелюшок коричнево-жовтий, на ніжці плівочка, схожа на кільце. У несправжніх опеньків капелюшок жовто-зелений чи червонястий, на ніжці кільця немає.
Зелена сироїжка дещо схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів – бліду поганку. Бережіться блідої! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки більш отруйний, ніж укус змії. Отруївшись цим грибом людина може померти. Впізнати бліду поганку не важко. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка в неї начебто вилізає із шийки із шийки широкого глечика. Колір шапочки білий, блідо-зелений, жовто-зелений, усередині темніший, ніж скраю. У верхній частині ніжки є кільце плівки.
Отруйний червоний мухомор не схожий на жодний їстівний гриб. У цього красеня червона чи червоно-оранжева шапочка з білими цяточками. Ніжка біла, як у блідої поганки, має внизу потовщення – «горщик», а зверху ніжки – білу плівочку.
ІНСЦЕНІЗАЦІЯ
Мухомор                                                                  Бліда поганка
Я – мухомор, я – мухомор,                           Я поганка. Я бліда.
Червоний, наче помідор.                               І від мене всім біда.
Кашкет цяцькований, розлогий,                   Як побачите, то всюди
А сам – стрункий і довгоногий.                    Обминайте мене, люди!
Серед урочища грибного                               Майте ж розум і відвагу
Не знайдеш красеня такого.                           Я стерплю цю неповагу.
Та я отруйний, пам’ятай!                                Сама ж гірко так горюю,
Мене побачиш – обминай.                               Що вам радість не дарую.
Запам’ятайте, діти! Найпростіший засіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які тобі добре відомі й обов’язково під наглядом добре з цим обізнаної людини.
Розповідь вчителя.
Треба пам’ятати й правила збирання грибів.
Найкраща пора для збирання грибів – світанок. Рано-ранесенько ще немає сонячних зайчиків, гриби помітніші. Легко їх розшукувати також при росі – намокла шапинка блищить, і її можна помітити здалеку.
Гриб найкраще зрізати ближче до землі, якщо ж виривати то можна пошкодити грибницю, а нові гриби виростуть на пошкодженій грибниці не скоро.
У пошуках грибів не треба переривати лісову підстилку з листя. Цим також можна пошкодити грибницю, змінити температуру, вологість ґрунту і гриби на цьому місті довго не ростимуть.
Не слід брати дуже дрібні гриби, за ними можна прийти через день-два, коли вони підростуть.
Неїстівні, сумнівні, отруйні,а також старі гриби збивати і роздавлювати недопустимо: їх поїдають лосі, білки, глухарі та інші лісові тварини.
VІ.  Узагальнення та систематизація знань.
1.     Повторення будови гриба.
2.     Гра «Їстівні-неїстівні»
(На дошці малюнки всіх розглянутих грибів.)
Гноми бажають перевірити, як ви засвоїли вивчений матеріал. Вилучіть малюнки тих грибів, які не можна брати в кошик.
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1.     Що корисного ви взяли для себе з уроку?
2.     Що ви дізналися нового?
3.     Що вам сподобалося на уроці?
4.     Який ваш настрій наприкінці уроку?
Слухання вірша
1-й учень: Ліс – це казка, ліс – це диво,
                  Все для всіх у ньому є!
                  Йди і ти у ліс щасливо –
                  Радість людям він дає!

2-й учень: В кожну пору ліс чарівний.
                  Придивляйся, пізнавай!
                  Він веселий, тихий, дивний –
                  Вчися і спостерігай!

Разом:       Не губи природу, друже,
                  Бережи цю казку – ліс!
VІІІ. Домашнє завдання
1.     Опрацювати ст. с.45-48
2.     Зошит с.16


Немає коментарів:

Дописати коментар