Урок № 10
Тема: Звук [у]. Позначення його буквами «У», «у».
Мета: Ознайомити учнів з артикуляцією
звука [у], позначенням його буквами «У», «у»; вдосконалювати навички звуко -
складового аналізу слів; розвивати
увагу, зв’язне мовлення, фонематичний слух; виховувати любов до світу тварин та дружні стосунки під
час ігор.
Обладнання: каса букв, предметні
малюнки, демонстраційні картки з
буквами «У», «у».
Зміст уроку:
I
Повторення вивченого.
1. Фронтальне
опитування.
-
Яку букву ви вчили на попередньому уроці? Який звук
позначає ця буква? Підберіть слова з цим звуком.
2. Повторення
вивченого напам’ять вірша про букву «О».
3. Гра
«Утвори склад».
Учитель почергово називає
приголосні звуки, а учні утворюють з них склад разом з голосним [о]: [р]- (ра), [к]-( ка ), [л]-( ла ) та ін.
4. Гра «Склад загубився».
- Діти, ви знаєте, що наш зайчик Вуханчик
також ходить до школи? Він любить читати, утворювати слова із складів. Але
сьогодні, складаючи слова, загубив склади. Допоможемо Вуханчику. Я називатиму
перший склад, а ви подумайте, який склад із звуком [о] треба додати, щоб вийшло слово. (Моло(ко), борош(но), морози(во), коле(со).
II
Вивчення нового матеріалу.
1. Відгадування
загадки.
Ось
до класу всіх скликає
Голосистий
цей дзвінок.
І
ми радо поспішаєм
Не
в садок, а на …(урок).
-
Який перший склад у цьому слові? Який звук його
утворює? Назвіть другий склад.
2. Артикуляція
звуку [у]. Віднесення його до голосних,
позначення фішкою.
3. Вправи
на злиття звуку [у] з різними приголосними звуками.
-
Голосний звук [у] може утворювати злиття з різними
приголосними. Ось послухайте, хто як розмовляє:
Півень
– ку –ку –рі - ку.
Сова
–угу –угу -угу.
Корова
–му-у-у.
Зозуля
–ку-ку.
-
Яке злиття із звуком [у] ви чули ?
Утворіть
злиття звука [у] з приголосним: [т], [м], [р], [д], [н] і т. д.
4. Гра
«Впіймай звуку [у]» в словах: учень,
окунь, рука, папуга, удав, вулиця.
5. Самостійний
добір слів учнями.
6. Звуковий
аналіз слів: рука, узвар, голуб.
III
Ознайомлення з буквою «у».
- Звук [у] позначається буквою «у». Ось вона –
велика і мала. Чи відрізняється вони між собою за формою?( Ні, вони однакові).
Велика й мала букви «у» відрізняються тільки розміром. Що вам нагадує ця буква?
Послухайте, як про це розповів горобчик:
-
Скажи, горобчику, чому
Ти так боїшся букви У?
-
Тобі зізнаюся я, татку:
Ця буква схожа на рогатку. ( І.
Січовик).
(Картку з буквою «у» вчитель
ставить у відповідну кишеньку каси).
Написання друкованої букви «у» в
зошиті для друкування.
IV
Фізкультхвилинка
Раз - підняти руки вгору,
Два
– нагнутися додолу,
Не
згинайте, діти, ноги,
Як
торкаєтесь підлоги.
Три-чотири-прямо
стати,
Будем
знову починати.
V
Робота за «Букварем» ( с. 32).
1. Читання
букви «У».
Учні
називають букву. Порівнюють велику та малу літери.
2. Звуко
- складовий аналіз слів.
Учні
розглядають малюнки і роблять повний звуковий аналіз слів: удав, павук, страус,
папуга з опорою на схеми, подані в підручнику.
3. Робота
за малюнком «У зоопарку».
-
Розгляньте малюнок «У зоопарку». Пригадайте, як треба
поводитися в зоопарку? (Не годувати, не гладити тварин, не простягати руки у
вольєр). Читання тексту до малюнку. Звертаємо увагу на те, що квадратиком у
словах будемо позначати пропущені букви.
-
Розгляньте друге і третє речення. Скільки слів у них?
Яке перше слово? Що ми тепер ще знаємо про букву «у»? (Буква «у» може виступати
окремим словом).
-
А чи можна поставити питання до слова у? (Ні). Для чого тоді служить слово у в
мові? ( Для зв’язку слів у реченні). Добір заголовка.
-
До яких слів можна поставити питання хто? Чому?
Доберіть до назв предметів назви ознак, назви дій. Для цього пригадайте,
на які питання відповідають слова - назви
ознак, назви дій.
VI
Підсумок уроку.
-
З якою буквою ви сьогодні познайомилися? Який звук вона
позначає?
-
Як треба поводитися в зоопарку? Чому не можна тварин
годувати, простягати до них руки, гладити і т. ін. ?
Урок № 4
Тема: Написання рядкової букви «у».
Мета: Ознайомити учнів з малою
рукописною буквою «у»; вчити писати нову букву і правильно поєднувати її з
іншими буквами; вправляти їх у звуко- складовому аналізі слів; виховувати у
дітей старанність під час письма.
Обладнання: Картки з літерами;
предметні малюнки.
Зміст уроку.
I
Організаційний момент.
1. Розгляд
плаката «Правильно сиди під час письма».
Повторення
правил, як треба тримати ручку, як розміщати зошит на парті, як правильно
сидіти.
2. Повторення
лічилки.
Зошит
свій я відкриваю,
Рівно
я його кладу.
Ручку
я ось так тримаю,
Сяду
рівно не зігнусь,
Буду
я писати вправно,
До
роботи я берусь.
II
Повторення вивченого на попередньому уроці.
1. Фронтальне
опитування.
-
Яку букву ви
вчилися писати на минулому уроці? Покажіть картку з друкованою буквою «о».
Напишіть на дошці рукописну малу літеру «о»
-
Який звук вона позначає? Назвіть слова з цим звуком.
Пригадайте вивчену скоромовку.
2. Гра
«Впіймай звук [у]».
-
Послухайте вірш і знайдіть у ньому слова(оплесками) зі
звуком [у].
Удав
– товстезний і строкатий –
У
затінку улігся спати.
Увившись
між високих трав,
Удав
до вечора куняв.
3. Звуко - складовий аналіз слів: трава, куняв.
III
Робота в зошиті.
1. Розгляд
малюнка.
Учні
розглядають малюнок. Складають речення за схемою, роблять повний звуковий
аналіз слова удав з опорою на схему,
подану під малюнком.
2. Ознайомлення
з рядковою літерою «у».
Учні
розглядають рукописну і друковану літери, з’ясовують, чим вони подібні і чим
відрізняються.
3. Написання
рядкової літери.
-
Мала літера «у»
складається з прямої похилої палички із заокругленням внизу і палички з
петлею. Починаємо писати з верхньої рядкової лінії. Пишемо пряму похилу паличку
із заокругленням внизу і доводимо до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи
руки, пишемо пряму похилу подовжену паличку вниз до міжрядкової лінії, де вона
переходить у петлю, перетинає подовжену на нижній рядковій лінії і закінчується
на середині рядка. Пишемо під лічбу раз -і, два-і ( два-і промовляємо
протяжніше).
Спочатку
учні «обводять» кілька літер у повітрі, зразок елементів букви «у» у зошиті,
потім пишуть самостійно рядок елементів. У другому рядку пишуть букву «у».
IV
Фізкультхвилинка ( вправи для розвитку м’язів пальців
рук).
·
Гра «Пальчики борються».
Оперти
подушечки пальців лівої на пальці правої руки і по черзі натискати на них.
·
Гра «Качечки вітаються».
Скласти
долоні у вигляді качиних голівок і по черзі опускати їх і піднімати.
·
Гра «Курочки клюють зерно».
Постукати пальцями по парті.
V
Продовження роботи у зошиті.
1. Написання
букви «у» парами (безвідривно): другий елемент першої букви доводимо до
верхньої рядкової лінії, звідки починаємо писати наступну букву.
2. Слухання
вірша.
Кричить
мій менший братик:
-
У-а! У-а! У-а!
Він знає небагато –
Дві
букви «у» та «а». ( І. Січовик).
3. Написання
буквосполучення «уа».
4. Написання
буквосполучення «ау».
-
Розгляньте ще раз малюнок на сторінці зошита. Яка
пригода трапилася з дівчинкою?
-
Яке слово кричить дівчинка? (Ау!). З яких звуків воно складається?
-
Які вони за звучанням? Покажіть відповідні писані
букви. Запишемо букви в зошит.
5. Фізкультпауза.
-
Діти, уявіть, що ми з вами теж йдемо в ліс. Виходимо з
класу (імітують вихід). Ідемо легко, повільно, милуємося красою осіннього
лісу (повертають голови ліворуч,
праворуч). Повітря чисте, свіже подихаємо (глибоко вдихають і видихають). А ось
і галявина. Зупинимося. Назбираємо листочків. ( Діти імітують збирання листя).
Відпочинемо. Тихенько йдемо до класу і сідаємо за парти.
6. Звуко-
складовий аналіз слів «учень», «груша».
VI
Розфарбовування малюнків.
VII
Підсумок уроку.
-
Яку букву ви
навчилися писати? Який звук вона позначає? Про що ще дізнались на уроці?
Немає коментарів:
Дописати коментар