Українська мова


Урок № 10
Тема: Звук  [у]. Позначення  його буквами «У», «у».
Мета: Ознайомити учнів з артикуляцією звука [у], позначенням його буквами    «У», «у»; вдосконалювати навички звуко - складового аналізу слів;   розвивати увагу, зв’язне мовлення, фонематичний слух; виховувати   любов до світу тварин та дружні стосунки під час ігор. 
Обладнання: каса букв, предметні малюнки, демонстраційні картки  з буквами  «У», «у».
Зміст уроку:
         I            Повторення вивченого.
1.     Фронтальне опитування.
-             Яку букву ви вчили на попередньому уроці? Який звук позначає ця буква? Підберіть слова з цим звуком.
2.     Повторення вивченого напам’ять вірша про букву «О».
3.     Гра «Утвори склад».
Учитель почергово називає приголосні звуки, а учні утворюють з них склад разом з голосним [о]: [р]- (ра), [к]-( ка ), [л]-( ла ) та ін.
     4. Гра «Склад загубився».
      - Діти, ви знаєте, що наш зайчик Вуханчик також ходить до школи? Він любить читати, утворювати слова із складів. Але сьогодні, складаючи слова, загубив склади. Допоможемо Вуханчику. Я називатиму перший склад, а ви подумайте, який склад із звуком [о] треба додати, щоб вийшло  слово. (Моло(ко), борош(но), морози(во), коле(со).
      II            Вивчення нового матеріалу.
1.     Відгадування загадки.
Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок.
І ми радо поспішаєм
Не в садок, а на …(урок).
-         Який перший склад у цьому слові? Який звук його утворює? Назвіть другий склад.
2.     Артикуляція звуку [у]. Віднесення його до голосних, позначення фішкою.
3.     Вправи на злиття звуку [у] з різними приголосними звуками.
-         Голосний звук [у] може утворювати злиття з різними приголосними. Ось послухайте, хто як розмовляє:
Півень – ку –ку –рі - ку.
Сова –угу –угу -угу.
Корова –му-у-у.
Зозуля –ку-ку.
-         Яке злиття із звуком [у]  ви чули         ?
Утворіть злиття звука [у] з приголосним: [т], [м], [р], [д], [н] і т. д.
4.     Гра «Впіймай  звуку [у]» в словах: учень, окунь, рука, папуга, удав, вулиця.
5.     Самостійний добір слів учнями.
6.     Звуковий аналіз слів: рука, узвар, голуб.
   III            Ознайомлення з буквою «у».
- Звук [у] позначається буквою «у». Ось вона – велика і мала. Чи відрізняється вони між собою за формою?( Ні, вони однакові). Велика й мала букви «у» відрізняються тільки розміром. Що вам нагадує ця буква? Послухайте, як про це розповів горобчик:
-    Скажи, горобчику, чому
Ти так боїшся букви У?
-         Тобі зізнаюся я, татку:
Ця буква схожа на рогатку. ( І. Січовик).
(Картку з буквою «у» вчитель ставить у відповідну кишеньку каси).
Написання друкованої букви «у» в зошиті для друкування.
  IV            Фізкультхвилинка
  Раз - підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три-чотири-прямо стати,
Будем знову починати.
     V            Робота за «Букварем» ( с. 32).
1.     Читання букви «У».
Учні називають букву. Порівнюють велику та малу літери.
2.     Звуко - складовий  аналіз слів.
Учні розглядають малюнки і роблять повний звуковий аналіз слів: удав, павук, страус, папуга з опорою на схеми, подані в підручнику.
3.     Робота за малюнком «У зоопарку».
-         Розгляньте малюнок «У зоопарку». Пригадайте, як треба поводитися в зоопарку? (Не годувати, не гладити тварин, не простягати руки у вольєр). Читання тексту до малюнку. Звертаємо увагу на те, що квадратиком у словах будемо позначати пропущені букви.
-         Розгляньте друге і третє речення. Скільки слів у них? Яке перше слово? Що ми тепер ще знаємо про букву «у»? (Буква «у» може виступати окремим словом).
-         А чи можна поставити питання до слова у? (Ні). Для чого тоді служить слово у в мові? ( Для зв’язку слів у реченні). Добір заголовка.
-         До яких слів можна поставити питання хто? Чому? Доберіть до назв предметів назви ознак, назви дій. Для цього пригадайте, на  які питання відповідають слова - назви ознак, назви дій.
  VI            Підсумок уроку.
-         З якою буквою ви сьогодні познайомилися? Який звук вона позначає?
-         Як треба поводитися в зоопарку? Чому не можна тварин годувати, простягати до них руки, гладити і т. ін. ?

Урок № 4
Тема: Написання рядкової букви «у».
Мета: Ознайомити учнів з малою рукописною буквою «у»; вчити писати нову букву і правильно поєднувати її з іншими буквами; вправляти їх у звуко- складовому аналізі слів; виховувати у дітей старанність під час письма.
Обладнання: Картки з літерами; предметні малюнки.
Зміст уроку.
         I            Організаційний момент.
1.     Розгляд плаката «Правильно сиди під час письма».
Повторення правил, як треба тримати ручку, як розміщати зошит на парті, як правильно сидіти.
2.     Повторення лічилки.
Зошит свій я відкриваю,
Рівно я його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь,
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
      II            Повторення вивченого на попередньому уроці.
1.     Фронтальне опитування.
-          Яку букву ви вчилися писати на минулому уроці? Покажіть картку з друкованою буквою «о». Напишіть на дошці рукописну малу літеру «о»
-         Який звук вона позначає? Назвіть слова з цим звуком. Пригадайте вивчену скоромовку.
2.     Гра «Впіймай звук [у.
-         Послухайте вірш і знайдіть у ньому слова(оплесками) зі звуком [у].
Удав – товстезний і строкатий –
У затінку улігся спати.
Увившись між високих трав,
Удав до вечора куняв.
3.     Звуко  - складовий аналіз слів: трава, куняв.
   III            Робота в зошиті.
1.     Розгляд малюнка.
Учні розглядають малюнок. Складають речення за схемою, роблять повний звуковий аналіз слова удав з опорою на схему, подану під малюнком.
2.     Ознайомлення з рядковою літерою «у».
Учні розглядають рукописну і друковану літери, з’ясовують, чим вони подібні і чим відрізняються.
3.     Написання рядкової літери.
-         Мала літера «у»  складається з прямої похилої палички із заокругленням внизу і палички з петлею. Починаємо писати з верхньої рядкової лінії. Пишемо пряму похилу паличку із заокругленням внизу і доводимо до верхньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, пишемо пряму похилу подовжену паличку вниз до міжрядкової лінії, де вона переходить у петлю, перетинає подовжену на нижній рядковій лінії і закінчується на середині рядка. Пишемо під лічбу раз -і, два-і ( два-і промовляємо протяжніше).
Спочатку учні «обводять» кілька літер у повітрі, зразок елементів букви «у» у зошиті, потім пишуть самостійно рядок елементів. У другому рядку пишуть букву «у».
  IV            Фізкультхвилинка ( вправи для розвитку м’язів пальців рук).
·        Гра «Пальчики борються».
Оперти подушечки пальців лівої на пальці правої руки і по черзі натискати на них.
·        Гра «Качечки вітаються».
Скласти долоні у вигляді качиних голівок і по черзі опускати їх і піднімати.
·        Гра «Курочки клюють зерно».
  Постукати пальцями по парті.
     V            Продовження роботи у зошиті.
1.     Написання букви «у» парами (безвідривно): другий елемент першої букви доводимо до верхньої рядкової лінії, звідки починаємо писати наступну букву.
2.     Слухання вірша.
Кричить мій менший братик:
-         У-а! У-а! У-а!
 Він знає небагато –
Дві букви «у» та «а». ( І. Січовик).
3.     Написання буквосполучення «уа».
4.     Написання буквосполучення «ау».
-         Розгляньте ще раз малюнок на сторінці зошита. Яка пригода трапилася з дівчинкою?
-         Яке слово кричить дівчинка? (Ау!). З яких звуків воно складається?
-         Які вони за звучанням? Покажіть відповідні писані букви. Запишемо букви в зошит.
5.     Фізкультпауза.
-         Діти, уявіть, що ми з вами теж йдемо в ліс. Виходимо з класу (імітують вихід). Ідемо легко, повільно, милуємося красою осіннього лісу  (повертають голови ліворуч, праворуч). Повітря чисте, свіже подихаємо (глибоко вдихають і видихають). А ось і галявина. Зупинимося. Назбираємо листочків. ( Діти імітують збирання листя). Відпочинемо. Тихенько йдемо до класу і сідаємо за парти.
6.     Звуко- складовий аналіз слів «учень», «груша».
  VI            Розфарбовування малюнків.
VII            Підсумок уроку.

-         Яку  букву ви навчилися писати? Який звук вона позначає? Про що ще дізнались на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар