Математика



Урок 1
Тема: Число 0. Віднімання рівних  чисел. Приклади на додавання та віднімання  1 (одиниці). Зв’язок дій додавання та  віднімання. Послідовність чисел від 0 до 10.
Мета: Закріпити знання учнів про число 0; розширити знання про числовий ряд; формувати вміння складати і розв’язувати приклади на додавання та віднімання  1 (одиниці) та навички віднімання рівних чисел; розвивати просторове мислення та увагу; вчити використовувати зв’язок   віднімання з  додаванням; виховувати охайність та дбайливе ставлення до тваринного світу.
Обладнання: демонстраційний матеріал: каса цифр,предметні картки (із зображенням грибів, яблук, груш), малюнки із зображенням Сови, Їжачка, Білочки, Зайчика; кошик для предметних карток; індивідуальний матеріал: картки.

Хід уроку:
       I.            Організаційний момент.
1.     Привітання.
-         Доброго ранку!
-         Діти, який урок у нас зараз?
-         Дійсно,  урок математики, але він у нас трохи незвичайний. Подивіться до нас завітали гості. Вони хочуть побачити і почути, чого ви навчилися.  А ще ми сьогодні побуваємо у Лісовій школі.
-         Діти, хто навчається у Лісовій школі?
-         Як ви гадаєте, як живеться пізньої осені, як зараз, а потім взимку тваринкам в лісі?
-         А чому?( Бо їм  не вистачає їжі).
-         Сьогодні ми їм допоможемо. За правильні ваші відповіді у цей кошик ми будемо складати тваринкам яблучка, грибочки, грушки.
    II.            Актуалізація опорних знань. ( Робота за індивідуальними картками).
1. Гра «Віднови ряд».
На набірному полотні виставлено ряд цифр у довільному порядку:
1;  3;  5;  6;  4;  9;  8;  7;  2;  10.
    У Лісовій школі Зайчику дали завдання розставити числа від найменшого до більшого. Допоможіть йому.
- Прочитайте числа від 1 до 10; від 10 до1; від 2 до6; від 8 до 5.
- Назвіть «сусідів» числа 6; числа 9.
- Яке число стоїть між  числами 4 і 6, між числами 7 і 9.
2. Гра «Відшукай числа»
1   _    3    4    _      _      7     _      9     _ .
     Їжачок в Лісовій школі теж виконав це завдання. Раптом пройшов дощик, виросли грибочки і затулили деякі числа.
- Знайдіть, які числа сховані за грибочками.   
3. Каліграфічна хвилинка.
- Прописати цифру 0. На що схожа цифра 0?
4. Математичний диктант.
- Запишіть число, яке передує числу 4;
- Запишіть число, наступне після числа 5;
- Запишіть відповідь прикладу 6 додати 1;
- Від 3 відняти 1. Запишіть відповідь.
- До 8 додати 1.  Запишіть відповідь.
- Запишіть, яке число треба додати до 5, щоб дістати 6;
- В акваріумі плавало 3 рибки. До них пустили ще 1.Запишіть, скільки рибок стало в акваріумі.
3        6  7  2  9  1  4  ( перевірка фронтальна).
5. Динамічна пауза.
- Діти, пригадайте що ми збираємо у кошик? Ось зразки ( гриби: мухомор та білий, яблучко, грушка) .
Розминка для очей. Коли в дітей очі заплющені, вчитель прибирає з ряду мухомор.
- Що сталося? ( Зник мухомор).
- Так. Я прибрала мухомор. А чому? Як ви гадаєте? ( Мухомор неїстівний гриб). Будемо збирати білі гриби, яблучка, грушки.
 III.            Вивчення нового матеріалу.
1.     Підготовча робота.
- Діти, подивіться,  Білочка знайшла горішки. Скільки в неї горішків, порахуйте.  (2)
- Білочка 1 горішок віддала більчатам. Скільки в неї горішків залишилося?(1) Як ви дізналися? ( Від 2 -1 буде 1).
- Потім Білочка 1 горішок подарувала Їжачкові. Скільки горішків в неї залишилось?  (Жодного, або нуль). Який приклад склали? ( 1-1=0).
- З яким числом ми познайомились на минулому уроці? ( Нуль).
2. Пояснення нового матеріалу.
- У Лісовій школі мудра Сова запитала їжачка, де місце нуля в цьому ряду. Їжачок відповів: «Звісно, у кінці. Адже число 10 записується за допомогою нуля». Чи згодні ви, діти, з думкою Їжачка? ( Діти пропонують поставити цифру 0 на початку ряду).
- Дійсно. Адже 0 менше, ніж 1. 1-це 1 предмет, а 0-це скільки предметів? (Жодного). Послухайте, як про це говориться у віршику:
Кругла, наче буква 0,
Цифра 0, або ніщо.
Як стоїть він сам - самісінький,
То й не значить нічогісінько.
- То ж в ряді чисел 0 стоїть перед 1. ( Вчитель виставляє  картку).
3. Первинне закріплення.
- Прочитайте числа від 0 до 10; від 10 до 0.
- Назвіть «сусідів» числа 1.
Фізкультхвилинка
Посадили ми дубочок,
Виростав він вверх до  сонця.
Вправо гнувся до струмочка,
     Вліво гнувся до віконця.
Гілками ось так хитав,
І міцним , міцним він став.
IV.            Розвиток математичних знань.
1.     Робота з підручником ( с. 46).
Вправа 1. Що ви бачите на малюнку ліворуч? ( Рогалики).
-         Скільки їх? ( 2 )
-         А що ви бачите поруч на малюнку праворуч? ( Їх з’їли ).
-         Скільки залишилось рогаликів? ( 0 ).
-         Який приклад можна скласти? ( 2-2=0 ).
Вправа 2. Що бачимо на малюнку? ( Морозиво ).
-         Скільки порцій? ( 4 ).
-         Що ж сталося потім? ( Його з’їли ).
-         Який приклад складемо за малюнком? ( 4-4=0 ).
Висновок: при відніманні рівних чисел завжди отримуємо 0.
Вправ 3. Розв’язування прикладів зошитах та на дошці.
1-1=0                            7-1=6
2-1=1                            8-1=7
Повідомлення вчителя результатів індивідуальної роботи на картках.
-         Яке  число дістаємо, якщо віднімаємо 1? ( Попереднє ).
-         А якщо додаємо 1? ( Наступне ).
2.     Робота з демонстраційним матеріалом.
Їжачок по лісу йшов,
На обід гриби знайшов.
Під берізкою один,
Чотири під дубочком.
Скільки буде в їжачка
В кошику грибочків? ( 5 ).
Діти дають відповіді на запитання, склавши приклад на додавання (1+4=5).
-         Назвіть за цим прикладом, як називаються числа при додаванні. ( 1-перший доданок, 4-другий доданок, 5-сума ).
-         З цього прикладу складіть 2 приклади на віднімання ( 5-1=4, 5-4=1 ).
-         Що одержимо, коли від суми віднімемо один з доданків? ( Другий доданок ).
   V.            Підсумок уроку.
-         Яке число одержимо, якщо від 5-5? ( 0 ).
-         Чому у віршику сказано, що нуль - ніщо?
-         Що ми ще робили на уроці? ( Збирали кошик для тваринок ).
-         Подивіться, як багато назбирали! Порахуємо!
-         Тепер тваринкам буде легше перенести  холод та морози.
-         Ви добре попрацювали на уроці! Молодці!
-         Урок завершено.


Урок № 2
Тема:  Лічба предметів. Позначення  чисел цифрами. Співвідношення цифри і  числа. Поняття «багато- один». Підготовчі вправи до написання  цифр.        
Мета: Навчати дітей співвідносити цифри і числа; закріпити розуміння понять «число» і «цифра», «один»  і «багато»: розвивати в учнів навички лічби; виховувати охайність.
 Обладнання: демонстраційний матеріал: каса цифр, предметні картки, набірне полотно, костюм Осені, 2 кошики з овочами та фруктами.
Хід  уроку:
       I.            Закріплення вивченого матеріалу.
1.     Лічба предметів і фігур, виставлених на набірному полотні, на столі, на дошці.
2.      Називання чисел від 1 до 10.
3.     Гра « Весела  лічба». Вчитель читає вірш, а учні рахують за допомогою паличок.
Мама булочки спекла,
По одній всім роздала:
Галі, Наді і Юркові,
І пухнастому котові.
Дідусеві і бабусі,
І малесенькій Катрусі.
-         Скільки булочок роздала матуся? ( 7 булочок ).
4.     Гра « Цікаві задачі».
·        У норі блищало 6 очей. Скільки вовків було у норі?
·        Із-за пенька показалося 6 заячих  вух. Один зайчик побіг.  Скільки вух тепер видно з-за пенька?
Динамічна пауза.
          Учні під керівництвом вчителя виконують під музику різноманітні рухи.
    II.            Закріплення понять «один» , «багато», «число», «цифра».
1.     У клас  заходить учениця в костюмі Осені з двома кошиками в руках. В одному кошику овочі: 5 картоплин, 3 морквини, 2 огірки, 2 помідори і 1 буряк. У другому кошику - фрукти: 1 груша, 4 яблука, 5 слив.
Осінь викладає дарунки на стіл, вітаючи учнів з багатим урожаєм. Учні відповідають на запитання: скільки фруктів принесла Осінь? (10, багато). Скільки картоплин? Морквин? Огірків? Помідор? Скільки буряків?
-         Отже, овочів - багато, а серед них буряк - один. Скільки фруктів принесла Осінь? ( Багато). А груш? ( Одну ). Учні роблять висновок: фруктів у кошику багато, але груша серед них – одна.
2.     Гра « Один – багато».
Вчитель починає речення, а учні по черзі закінчують його.
-         У нашому класі один … ( годинник, стіл, … ). На полиці багато …; один … . На вікні одна (бегонія); багато ( фіалок ). У портфелі один (пенал ) і багато ( олівців ) і т .д .
Фізкультхвилинка « Бджоли».
Бджоли вікна відчинили
І швиденько полетіли:
Хто на луки, хто на поле…
Мед у вулик носять бджоли.
3.     Робота з підручником ( с. 9). Вправи 1,2.
 III.            Робота в зошитах.
1. За вправою 3 учні пишуть елемент цифри 2.
2. Діти після відгадування загадки малюють соняшник.
На сонечко я схожий
І сонечко люблю.
До сонця повертаю
Я голову свою.

IV.            Підсумок уроку. Вчитель показує учням  цифри 1,2,3, а  учні у відповідь - потрібну кількість паличок.

Немає коментарів:

Дописати коментар